Logistyka w zakładzie pracy jest obecnie jednym z najważniejszych aspektów przesądzającym czasami o sukcesie lub porażce danego przedsięwzięcia. Nic więc dziwnego, że w liczących się na rynku firmach potężne środki są inwestowane w modernizację i rozwój bieżącej infrastruktury logistycznej. Zakres działań może obejmować między innymi wdrażanie nowoczesnych rozwiązań wewnątrz magazynów takich jak chociażby przenośniki taśmowe czy system magazynowania produktów.
Rozwiązania z zakresu parkowania pojazdów
Przestrzeń magazynowa jest jednym z najważniejszych czynników, które definiują przepustowość towaru zarówno przychodzącego jak i wychodzącego. Zwiększając moce przerobowe zakładu można być pewnym, że za tym będzie szła potrzeba rozbudowy przestrzeni magazynowej. Często spotykana jest sytuacja, w której inwestorzy decydują się na budowę nowej hali magazynowej w celu zwiększenia dostępnej przestrzeni. Należy jednak pamiętać, że na magazynie nie kończy się cały proces związany z logistyką. Bardzo ważnym etapem jest również dostarczanie do zakładu produkcyjnego elementów czy półproduktów. W drugą stronę równie ważny jest krótki czas wysyłki zamówionego asortymentu. W tym celu są stosowane profesjonalne systemy parkingowe, które umożliwiają dokowanie pojazdów z naczepami w rampach przeładunkowych. W dużych nowoczesnych fabrykach jest to absolutna konieczność związana ze skalą działania przedsiębiorstwa. Duża ilość towaru, którą należy wysłać danego dnia oraz ciągłe dostawy potrzebnych półproduktów skutkują dużym ruchem pod firmą. Pojazdy, które dostarczają i odbierają towar muszą bardzo sprawnie wykonywać swoje zadania. W tym celu stosowane są specjalne najazdy, które mają w odpowiedni sposób ustawić pojazd z naczepą, który podjechał po załadunek. Oprócz tego w skład systemu parkowania bardzo często wchodzi czujnik ultradźwiękowy oraz sygnalizator optyczny. Dzięki zastosowaniu czujnika oraz sygnalizatora optycznego zbliżający się pojazd otrzymuje informację zwrotną w lusterku w jakim etapie znajduje się dokowanie. Sygnalizatory optyczne z reguły posiadają dwa lub trzy kolory, z których podstawowymi są zielony i czerwony.
Czasami kolory te uzupełnione są przez kolor żółty. Kolor zielony oznacza, że pojazd ma dalej cofać, kolor żółty oznacza konieczność zwolnienia, a kolor czerwony konieczność zatrzymania pojazdu. Proces ten umożliwia precyzyjne dokowanie. Po zatrzymaniu pojazdu następuje otwarcie rampy przeładunkowej oraz rozpoczęcie procesu rozładunku lub załadunku. Profesjonalne systemy parkowania zapewniają wzrost wydajności całego procesu oraz zwiększają bezpieczeństwo dzięki jednoznacznym informacjom, które są przekazywane kierowcy składu.