Od wielu lat inżynierowie opracowują coraz to nowsze metody przenoszenia napędu z silnika na koła lub jakiś inny ruchomy element. Ciągłe prace nad tym zagadnieniem skutkują przenoszeniem siły silnika z coraz to mniejszymi stratami mocy. Dzięki temu silniki nie muszą być aż tak mocne, żeby przekazać na koło tę samą wartość koni mechanicznych. Silniki nie muszą generować tak dużej mocy, przez co stają się coraz oszczędniejsze. Spalają mniej olejów napędowych, co skutkuje mniejszą ilością spalin wydzielanych do atmosfery.
Zastosowanie koła pasowego
Jest to jeden z rodzai przekazywania napędu z silnika na inny element. Istnieją dwa typy kół pasowych. Koła pasowe gładkie i z rowkiem. Do danego rodzaju musimy dobrać odpowiedni pas. Najczęściej spotkać koło pasowe możemy w silnikach spalinowych, jest to element rozrządu. Jest to patent stosowany od wielu lat, praktycznie odkąd pojawiły się silniki spalinowe. Nic nie wskazuje na to, aby zaprzestano konstruowania w ten sposób silników, ponieważ jest to prawie bezawaryjny system przekazywania obrotów jednego koła na drugie. Kolejnym zastosowaniem jest wykorzystanie przekładni pasowej w elektrycznych urządzeniach do cięcia drzewa. Silnik elektryczny jest wyposażony wkoło pasowe na wałku zdawczej o małej średnicy, a drugie z nich jest umocowane do tarczy tnącej. Wszystko połączone jest paskiem. Taka przekładnia przekształca duże obroty generowane przez silnik elektryczny w dużą siłę na tarczy do cięcia. Za pomocą przekładni pasowej przenoszony jest także moment obrotowy silnika na tylne koło motocykla. Ten rodzaj przekładni stosowany jest w motocyklach o dużej pojemności silnika, generującego niskie obroty. Przeważnie są to silniki o cylindrach w układzie V lub typu bokser. Jest to bardzo wytrzymały rodzaj przekładni, a jej praca nie wytwarza prawie żadnego dźwięku. Dzięki temu wydaje się, że motocykl pracuje ciszej. Przekładnia pasowa stosowana jest również we wszystkich skuterach, jest to najpopularniejszy sposób przekazywania mocy silnika na koło w tego typu pojazdach.
Przekładnie pasowe to jeden z tych wynalazków, który od wynalezienia do czasów współczesnych jest w ciągłym użytku. Budowa przekładni co jakiś czas się zmienia, jednak podstawowa zasada działania jest nadal ta sama. Zmiany wprowadzane są w celu usprawnienia, zmniejszenia spadków mocy oraz zmniejszenia awaryjności. Przewagą przekładni pasowych nad łańcuchową jest dużo cichsza praca i niższy koszt naprawy, ponieważ w tym przypadku nie ma potrzeby wymiany wszystkiego, wystarczy zmienić sam pas napędowy.