Jak działa rozrząd auta Peugeot 206?

Samochód Peugeot 206 jest bardzo popularnym autem, który możemy spotkać na naszych drogach. Jeździ bardzo wiele egzemplarzy tego miejskiego modelu, zarówno w w wersji trzydrzwiowej, jak i pięciodrzwiowej. Swoich użytkowników cieszy zwrotnością, ładnym wyglądem oraz wygodą podróżowania.

Elementy rozrządu Peugeot 206

rozrząd peugeot 206Budowa tego samochodu nie różni się jakoś znacząco od innych pojazdów. Konstrukcja jest już dość wiekowa, a w związku z tym prosta i nieskomplikowana. Jak każde auto spalinowe, także silniki tego modelu posiadają rozrząd. Urządzenie to składa się z systemów zaworów i elementów, które sterują ich ruchem w silniku benzynowym. Przy okazji napełnia cylindry mieszanką i usuwa gazy spalinowe. Wcześniej wymienionych zaworów jest zazwyczaj dwa bądź cztery, choć rzadko zdarzają się również trzy i pięć, w zależności od rodzaju silnika. Obojętnie jaka ilość by ich była to ruchem ich zarządza odpowiedni dla każdej jednostki wał, nazywany wałkiem rozrządu. Część ta posiada krzywki zmieniające ruch obrotowy na posuwisty oraz przekazujące go na zawory za pomocą popychaczy. Wałek rozrządu w przeważającej większości umieszczony jest w głowicy między zaworami lub tuż nad nimi, ale również są przypadki, że umiejscowiony jest w kadłubie, a wtedy przenosi ruch z dołu silnika do jego górnej części. Większość części w samochodzie, także rozrząd Peugeot 206, jest ze sobą dopasowanych, także elementy rozrządu współdziałają z innymi elementami. W tym przypadku obroty wały rozrządu są zsynchronizowane z ruchem, które wykonuje wał korbowy, a dzięki temu także z pracą każdego tłoka. Właściwe zawory, które wyróżniamy na dolotowe i wylotowe, otwierają się w odpowiednim momencie i zapewniają wówczas należyte napełnianie oraz opróżnianie cylindra. Takie współdziałanie ruchu tłoków wraz z ruchem tłoków ma swoją nazwę – są to fazy rozrządu. Synchronizacja wyżej wymienionych elementów odbywa się za pomocą zespołu przekładni, popularnie nazywanym napędem rozrządu. Zwykle jest nim pasek zębaty lub łańcuchowy – w silnikach Peugeot 206 przeważnie ten pierwszy, drugi jest rzadziej spotykany. Do części napędu rozrządu należą też właściwe koła zdawcze, napędowe oraz pośrednie. Użytkownicy francuskiego auta muszą pamiętać o jego wymianie zgodnie z zaleceniami producenta, w zależności od silnika.

Właściciele Peugeota 206 powinni zakodować sobie częstotliwość wymiany rozrządu w swoim aucie. Przekroczenie tych zaleceń może spowodować zerwanie pasku napędu, a następstwa mogą bardzo słono kosztować kierowcę, gdyż może dojść do poważnej awarii silnika. Jednak prawidłowe użytkowanie samochodu na pewno wynagrodzi niezawodną jazdą.